Zabezpečenie kvality vs. kontrola kvality: Aký je medzi nimi rozdiel?

V mnohých pracovných náplniach som sa stretol s dvoma pojmami „zabezpečenie kvality“ a „kontrola kvality“, ktoré sa často používajú v rovnakom význame alebo sa nahrádzajú pri označovaní spôsobov zabezpečenia kvality služby alebo výrobku. Ako je to v skutočnosti?

Obsah

Zdieľajte
Woman automation engineer doing quality control in high tech industrial facility
Prehľad článku
Ukončené projekty
0 +
Vracajúci sa zákazníci
0 %

Čo je zabezpečenie kvality a kontrola kvality?

Zabezpečenie kvality a kontrola kvality sú veľmi úzko prepojené pojmy, ale ich zameranie je v podstate odlišné:

  • Kontrola kvality (QC) sa používa na overenie kvality výstupu, keď kontrola znamená vyhodnotenie, ktoré má poukázať na potrebné nápravné reakcie; akt riadenia procesu, v ktorom je variabilita spôsobená stálym systémom náhodných príčin. QC sú potom techniky pozorovania a činnosti používané na splnenie požiadaviek na kvalitu.
  • Zabezpečenie kvality (QA) je proces riadenia kvality, keď zabezpečenie znamená akt poskytnutia dôvery, stav istoty alebo akt uistenia. Zabezpečovanie kvality je potom plánovaná a systematická činnosť realizovaná v systéme kvality tak, aby boli splnené požiadavky na kvalitu výrobku alebo služby.

Jednoduché otázky nám môžu ukázať ich rozdiel:

1. Na čo sa zameriavajú?

  • QA: Cieľom je predchádzať chybám so zameraním na proces, ktorý sa používa na výrobu produktu. Je to proaktívny proces kvality.
  • QC: Cieľom je identifikovať (a odstrániť) chyby v hotovom výrobku. Kontrola kvality je teda reaktívny proces.

2. Čo je ich cieľom?

  • QA: Zlepšiť vývojové a testovacie procesy tak, aby pri vývoji produktu nevznikali chyby.
  • QC: Identifikácia chýb po vývoji produktu a pred jeho vydaním.

3. Ako to robia?

  • QA: Zavedenie dobrého systému riadenia kvality a posúdenie jeho primeranosti. Pravidelné audity súladu činností systému.
  • QC: Vyhľadávanie a odstraňovanie zdrojov problémov s kvalitou pomocou nástrojov a zariadení tak, aby boli neustále plnené požiadavky zákazníka.

4. Čo robia?

  • QA: Predchádzanie problémom s kvalitou prostredníctvom plánovaných a systematických činností vrátane dokumentácie.
  • QC: Činnosti alebo techniky používané na dosiahnutie a udržanie kvality výrobku, procesu a služby.

5. Kto je zodpovedný?

  • QA: Každý člen tímu, ktorý sa podieľa na vývoji produktu, je zodpovedný za zabezpečenie kvality.
  • QC: Zvyčajne je za to zodpovedný konkrétny tím, ktorý testuje výrobok na chyby.

6. Príklad ich práce?

7. Aké štatistické techniky používajú?

Štatistické nástroje a techniky možno použiť pri zabezpečovaní kvality aj pri kontrole kvality.

  • QA: Keď sa aplikujú na procesy (vstupy do procesu a prevádzkové parametre), nazývajú sa štatistická kontrola procesov (SPC).
  • QC: Ak sa štatistické nástroje a techniky uplatňujú na hotové výrobky (výstupy procesu), nazývajú sa štatistická kontrola kvality (SQC).

8. Aké sú to nástroje?

  • QA: Je manažérsky nástroj.
  • QC: Je korekčný nástroj.

Stiahnite si našu e-knihu

Stiahnite si našu bezplatnú e-knihu a zistite, ako môže spoločnosť GQ Interim zmeniť vaše podnikanie pomocou odborných riešení v oblasti vedenia!

Zabezpečenie kvality: Stratégia prevencie

Zabezpečenie kvality je zamerané na plánovanie, dokumentovanie a dohodnutie súboru usmernení, ktoré sú potrebné na zabezpečenie kvality. Plánovanie zabezpečenia kvality sa vykonáva na začiatku projektu a vychádza zo špecifikácií softvéru a priemyselných alebo podnikových noriem. Typickým výsledkom činností plánovania QA sú plány kvality, plány kontroly a testovania, výber nástrojov na sledovanie chýb a školenie ľudí vo vybraných metódach a procesoch.

Cieľom kontroly kvality je v prvom rade zabrániť tomu, aby sa chyby dostali do riešenia. Inými slovami, QA je proaktívny postup riadenia, ktorý sa používa na zabezpečenie stanovenej úrovne kvality IT iniciatívy.

Záväzok zabezpečenia kvality na začiatku projektu je kľúčovým nástrojom na zníženie rizík, ktoré boli identifikované počas fáz špecifikácie. Komunikácia zohráva kľúčovú úlohu pri riadení rizík projektu a je rozhodujúca pre realizáciu efektívneho QA. Súčasťou každej stratégie znižovania rizík je jasná komunikácia rizík aj s nimi súvisiacich nápravných opatrení s tímom alebo tímami zapojenými do projektu.

Kontrola kvality: Stratégia zisťovania

Kontrola kvality zahŕňa všetky činnosti, ktoré sú určené na určenie úrovne kvality dodaných riešení IKT. Kontrola kvality je reaktívny prostriedok, ktorým sa meria a monitoruje kvalita, a QC zahŕňa všetky prevádzkové techniky a činnosti používané na splnenie požiadaviek na kvalitu. Tieto techniky a činnosti sa dohodnú so zákazníkmi a/alebo zainteresovanými stranami pred začatím práce na projekte.

Kontrola kvality zahŕňa overenie zhody výstupu s požadovanými úrovňami kvality. To znamená, že riešenie IKT sa kontroluje na základe požiadaviek zákazníka, pričom sa v plánovaných bodoch životného cyklu vývoja vykonávajú rôzne kontroly. Tímy budú okrem iných techník používať štruktúrované prechádzky, testovanie a kontroly kódu, aby sa zabezpečilo, že riešenie spĺňa dohodnutý súbor požiadaviek.

Záver

Zabezpečenie kvality (QA) a kontrola kvality (QC) majú síce spoločný konečný cieľ, ktorým je poskytovanie vysokokvalitných produktov a služieb, ale dosahujú ho zásadne odlišnými spôsobmi. QA uplatňuje preventívny, procesne orientovaný prístup – zameriava sa na zabezpečenie správneho dodržiavania vývojových a prevádzkových postupov, aby sa od začiatku predišlo chybám. Naproti tomu kontrola kvality sa zameriava na detekciu a produkt, pričom identifikuje a opravuje problémy v hotových výstupoch s cieľom zachovať spokojnosť zákazníka a súlad s normami.

Pre každú organizáciu, ktorá sa usiluje o dosiahnutie prevádzkovej dokonalosti, je nevyhnutné pochopiť a uplatňovať QA aj QC ako vzájomne sa dopĺňajúce postupy. Kontrola kvality vytvára základ pre konzistentný a spoľahlivý výkon, zatiaľ čo kontrola kvality zabezpečuje, aby výsledky spĺňali očakávania pred tým, ako sa dostanú k zákazníkovi. Spoločne vytvárajú účinný rámec pre neustále zlepšovanie, znižovanie rizík a trvalú kvalitu v celom hodnotovom reťazci.

Máte záujem o službu Interim Expert?

Zistite, ako môže interim manažment výrazne zvýšiť efektivitu vášho podniku. Kontaktujte náš tím a dozviete sa, ako spolupráca s GQ Interim zlepší vašu spoločnosť.

Súvisiace články

Autor

Máte záujem o naše
služby?

Kontaktujte náš tím a prediskutujte svoj projekt alebo sa pripojte k našej sieti expertov.