
- Rozdielne názory na definíciu Six Sigma
- Vývojový diagram DMAIC
- Implementácia programu alebo iniciatívy Six Sigma
- Vytvorenie infraštruktúry Six Sigma
Čo je Six Sigma?
Kvalita Six Sigma je pojem, ktorý sa všeobecne používa na označenie toho, že proces je dobre riadený (v rámci limitov procesu ±3s od stredovej čiary v regulačnom diagrame a limitov požiadaviek/tolerancií ±6s od stredovej čiary).
Pre Six Sigma boli navrhnuté rôzne definície, ale všetky majú niektoré spoločné črty:
- Využívanie tímov, ktorým sú pridelené presne definované projekty, ktoré majú priamy vplyv na výsledky organizácie.
- Školenie v oblasti „štatistického myslenia“ na všetkých úrovniach a zabezpečenie rozsiahleho školenia kľúčových ľudí v oblasti pokročilých štatistík a riadenia projektov. Títo kľúčoví ľudia sú označovaní ako „Black Belts“.
- Dôraz na prístup DMAIC k riešeniu problémov: definuj, meraj, analyzuj, zlepšuj a kontroluj.
- Prostredie riadenia, ktoré podporuje tieto iniciatívy ako obchodnú stratégiu.
Rozdielne názory na definíciu Six Sigma
Filozofia: Filozofická perspektíva vníma všetku prácu ako proces, ktorý možno definovať, merať, analyzovať, zlepšovať a kontrolovať. Procesy vyžadujú vstupy (x) a produkujú výstupy (y). Ak budete kontrolovať vstupy, budete kontrolovať aj výstupy. Všeobecne sa to vyjadruje ako y = f(x).
Sada nástrojov: Odborník na Six Sigma používa kvalitatívne a kvantitatívne techniky na zlepšenie procesov. Medzi takéto nástroje patrí štatistická kontrola procesov (SPC), regulačné diagramy, analýza spôsobov a následkov porúch a mapovanie procesov. Odborníci na Six Sigma sa úplne nezhodujú v tom, ktoré nástroje presne tvoria tento súbor.
Metodika: Tento pohľad na Six Sigma uznáva základný a prísny prístup známy ako DMAIC (definuj, meraj, analyzuj, zlepšuj a kontroluj). DMAIC definuje kroky, ktoré by mal praktik Six Sigma dodržiavať, počnúc identifikáciou problému a končiac implementáciou dlhodobých riešení. Hoci DMAIC nie je jedinou používanou metodikou Six Sigma, určite je najrozšírenejšou a najuznávanejšou.
Metriky: Zjednodušene povedané, výkonnosť kvality Six Sigma znamená 3,4 chyby na milión príležitostí (pri zohľadnení posunu priemeru o 1,5 sigmy).
Definovanie merania, analýzy, zlepšovania a kontroly (DMAIC)
Proces DMAIC je stratégia kvality založená na údajoch, ktorá sa používa na zlepšovanie procesov. Je neoddeliteľnou súčasťou iniciatívy Six Sigma, ale vo všeobecnosti sa môže implementovať ako samostatný postup zlepšovania kvality alebo ako súčasť iných iniciatív zlepšovania procesov, ako je napríklad lean.
DMAIC je skratka pre päť fáz, ktoré tvoria tento proces:
- Definujte problém, činnosť zlepšovania, príležitosť na zlepšenie, ciele projektu a požiadavky zákazníkov (interných a externých).
- Meranie výkonnosti procesov.
- Analyzujte proces s cieľom určiť hlavné príčiny odchýlok, slabej výkonnosti (chýb).
- Zlepšite výkonnosť procesov riešením a odstraňovaním hlavných príčin.
- Kontrola zlepšeného procesu a budúceho výkonu procesu.

Nástroje Six Sigma
Odborník na Six Sigma používa kvalitatívne a kvantitatívne techniky na zlepšenie procesov. Hoci samotné nástroje nie sú jedinečné, jedinečný je spôsob, akým sa aplikujú a integrujú ako súčasť systému. Odborníci na Six Sigma sa nie vždy zhodujú v tom, ktoré nástroje presne tvoria tento súbor. Niektoré štatistické a grafické nástroje, ktoré sa bežne používajú v projektoch zlepšovania, sú uvedené nižšie.
Definovanie problému, príležitosti na zlepšenie alebo požiadaviek:
- Charta projektu, ktorá definuje zameranie, rozsah, smerovanie a motiváciu tímu pre zlepšovanie
- Hlas zákazníka na pochopenie spätnej väzby od súčasných a budúcich zákazníkov, ktorá naznačuje ponuky, ktoré ich uspokojujú, tešia a neuspokojujú.
- Mapa toku hodnôt, ktorá poskytuje prehľad o celom procese, začínajúcom a končiacom u zákazníka, a analyzuje, čo je potrebné na splnenie potrieb zákazníka.
Meranie výkonnosti procesov:
- Mapa procesov na zaznamenávanie činností vykonávaných v rámci procesu
- Analýza spôsobilosti na posúdenie schopnosti procesu spĺňať špecifikácie
- Paretov diagram na analýzu frekvencie problémov alebo príčin
Analýza procesov s cieľom určiť hlavné príčiny odchýlok, chýb alebo slabej výkonnosti:
- Analýza koreňových príčin na odhalenie príčin
- Analýza spôsobov a následkov porúch na identifikáciu možných porúch výrobkov, služieb a procesov
- Viacvariantný graf na zisťovanie rôznych typov odchýlok v rámci procesu
Zlepšenie výkonnosti procesov riešením základných príčin:
- Návrh experimentov (DOE) na riešenie problémov zložitých procesov alebo systémov, kde existuje mnoho faktorov ovplyvňujúcich výsledok a kde nie je možné izolovať jeden faktor alebo premennú od ostatných
- Akcia Kaizen na zavedenie rýchlej zmeny zameraním sa na úzky projekt a využitím nápadov a motivácie ľudí, ktorí vykonávajú prácu
Kontrola zlepšeného procesu a budúcej výkonnosti:
- Plán kontroly na zdokumentovanie toho, čo je potrebné na udržanie zlepšeného procesu na súčasnej úrovni
- Štatistická kontrola procesu (SPC) na monitorovanie správania procesu
- 5S na vytvorenie pracoviska vhodného na vizuálnu kontrolu
- Kontrola chýb (poka-yoke) na znemožnenie alebo okamžité odhalenie chýb
Okrem toho vedúci tímov Six Sigma často používajú nástroje projektového riadenia, ako sú Ganttove diagramy, a nástroje na zapojenie tímu, ako je brainstorming a technika nominálnych skupín.
Stiahnite si našu e-knihu
Stiahnite si našu bezplatnú e-knihu a zistite, ako môže spoločnosť GQ Interim zmeniť vaše podnikanie pomocou odborných riešení v oblasti vedenia!
Six Sigma Belts, manažéri a šampióni - čo to všetko znamená?
Profesionáli Six Sigma existujú na všetkých úrovniach – každý z nich zohráva inú úlohu. Hoci sa implementácie a úlohy môžu líšiť, tu je základný sprievodca tým, kto čo robí. Na úrovni projektu existujú čierne pásy, majstrovské čierne pásy, zelené pásy, žlté pásy a biele pásy. Títo ľudia vedú projekty a implementujú zlepšenia.
- Black Belts: Vedie projekty zamerané na riešenie problémov. Školí a trénuje projektové tímy.
- Green Belt: Pomáha pri zbere a analýze údajov pre projekty Black Belt. Vedie projekty alebo tímy Green Belt.
- Master Black Belt: Školí a trénuje čierne pásy a zelené pásy. Funguje viac na úrovni programu Six Sigma tým, že vyvíja kľúčové metriky a strategické smerovanie. Pôsobí ako technológ a interný konzultant organizácie pre Six Sigma.
- Yellow Belt: Zúčastňuje sa ako člen projektového tímu. Hodnotí zlepšenia procesov, ktoré podporujú projekt.
- White Belt: Môže pracovať v miestnych tímoch na riešenie problémov, ktoré podporujú celkové projekty, ale nemusí byť súčasťou projektového tímu Six Sigma. Rozumie základným konceptom Six Sigma z hľadiska informovanosti.
Každý projekt potrebuje organizačnú podporu. Vedúci pracovníci a šampióni Six Sigma určujú smer výberu a zavádzania projektov. Na vysokej úrovni zabezpečujú, aby projekty boli úspešné, prinášali pridanú hodnotu a zapadali do organizačného plánu.
Šampióni: Preložte víziu, poslanie, ciele a metriky spoločnosti na vytvorenie organizačného plánu nasadenia a identifikujte jednotlivé projekty. Identifikujte zdroje a odstráňte prekážky.
Vedúci pracovníci: Zabezpečte celkové zosúladenie stanovením strategického zamerania programu Six Sigma v kontexte kultúry a vízie organizácie.
Implementácia Six Sigma
Stratégie implementácie Six Sigma sa môžu v jednotlivých organizáciách výrazne líšiť v závislosti od ich odlišnej kultúry a strategických obchodných cieľov.
Po rozhodnutí zaviesť Six Sigma má organizácia dve základné možnosti:
- Implementácia programu alebo iniciatívy Six Sigma
- Vytvorenie infraštruktúry Six Sigma
Možnosť 1: Implementácia programu alebo iniciatívy Six Sigma
Pri tomto prístupe sa určití zamestnanci (praktici) z času na čas učia štatistické nástroje a v prípade potreby sú požiadaní, aby nástroj použili pri práci. Praktici sa potom môžu poradiť so štatistikom, ak potrebujú pomoc. V rámci organizácie sa môžu vyskytnúť úspechy; tieto úspechy však na seba nenadväzujú, aby podporili ďalšie a lepšie využívanie nástrojov a celkovej metodiky.
Keď organizácie implementujú Six Sigma ako program alebo iniciatívu, často sa zdá, že len neštruktúrovane pridali niekoľko nových nástrojov do svojho súboru nástrojov prostredníctvom školení. Možným rozšírením tohto prístupu je aplikovať nástroje podľa potreby na pridelené projekty. Výber, riadenie a realizácia projektov však zvyčajne nie sú integrálnou súčasťou organizácie.
Tieto projekty, ktoré často vznikajú na nízkej úrovni organizácie, nemajú požehnanie vrcholového manažmentu, a preto sa často stretávame s odporom, keď najlepšie riešenie priamo ovplyvňuje inú skupinu, ktorá nemá súhlas s projektom. Okrem toho zvyčajne nie je pridelený nikto, kto by projekty presadzoval naprieč organizačnými hranicami a uľahčoval zmeny.
Program alebo iniciatíva zvyčajne nevytvára infraštruktúru, ktorá by viedla k výsledkom prostredníctvom projektov súvisiacich so strategickými cieľmi organizácie. V takom prípade hrozí, že Six Sigma sa stane „príchuťou mesiaca“ a nezíska potrebnú podporu, aby sa investície do školení vo veľkej miere vrátili.
Aj keď sa vďaka individuálnemu používaniu štatistických nástrojov v organizáciách dosiahnu veľké úspechy, ich prínosy často nie sú viditeľné pre vyšší manažment. Typickým chýbajúcim prvkom úspechu tohto prístupu je súhlas vedenia.
Kvôli tejto nedostatočnej viditeľnosti musia praktickí lekári často bojovať o finančné prostriedky a môžu byť vyradení vždy, keď nastanú ťažké finančné časy.
Efektívne využívanie štatistických nástrojov sa často nedoceňuje a neovplyvňuje celkovú firemnú kultúru. Na dosiahnutie skutočného úspechu je potrebná podpora na úrovni vedenia, ktorá kladie správne otázky a vedie k rozumnému uplatňovaniu štatistických nástrojov a iných metodík Six Sigma naprieč organizačnými hranicami.
Možnosť 2: Vytvorenie infraštruktúry Six Sigma
Namiesto zamerania sa na jednotlivé nástroje je najlepšie, keď školenie Six Sigma poskytuje procesne orientovaný prístup, ktorý učí odborníkov metodiku výberu správneho nástroja v správnom čase pre vopred definovaný projekt.
Zavedenie Six Sigma ako obchodnej stratégie prostredníctvom projektov namiesto nástrojov je efektívnejší spôsob, ako využiť čas a peniaze investované do školenia Six Sigma.
Zvážte nasledujúce výhody nasadenia Six Sigma prostredníctvom projektov, ktoré majú podporu výkonného manažmentu:
- Ponúka väčší vplyv prostredníctvom projektov viazaných na výsledky
- Využíva nástroje cielenejším a produktívnejším spôsobom
- Poskytuje proces/stratégiu pre riadenie projektov, ktoré možno študovať a zlepšovať
- Zlepšuje komunikáciu medzi manažmentom a odborníkmi prostredníctvom prezentácií projektov
- Uľahčuje podrobné pochopenie kritických obchodných procesov
- Poskytuje zamestnancom a manažmentu pohľad na to, ako môžu byť štatistické nástroje pre organizácie významným prínosom
- Umožňuje Black Beltom získať spätnú väzbu na ich projektový prístup počas školenia
- Zavádza Six Sigma s prístupom uzavretého cyklu, vytvára čas na audit a zapracovanie získaných skúseností do celkovej obchodnej stratégie
Prístup založený na projektoch sa vo veľkej miere spolieha na riadny proces výberu projektov. Mali by sa vyberať projekty, ktoré spĺňajú ciele obchodnej stratégie organizácie. Six Sigma sa potom môže využiť ako plán na efektívne splnenie týchto cieľov. Spočiatku môžu mať spoločnosti projekty, ktoré sú príliš veľké alebo možno nie sú vybrané kvôli ich strategickému vplyvu na hospodársky výsledok. Frustrácia z prvého súboru projektov môže byť dôležitou skúsenosťou, ktorá motivuje k zlepšeniu v druhej fáze.
Záver
Six Sigma je dlhodobý záväzok. Prístup k nasadeniu ako k procesu umožňuje objektívnu analýzu všetkých aspektov procesu vrátane výberu projektu a stanovenia rozsahu. Využitie získaných skúseností a ich začlenenie do ďalších vĺn implementačného plánu vytvára uzavretú spätnú väzbu a skutočné dramatické prínosy, ak organizácia investuje čas a výkonnú energiu potrebnú na implementáciu Six Sigma ako obchodnej stratégie!
Máte záujem o službu Interim Expert?
Zistite, ako môže interim manažment výrazne zvýšiť efektivitu vášho podniku. Kontaktujte náš tím a dozviete sa, ako spolupráca s GQ Interim zlepší vašu spoločnosť.
- Začnite do niekoľkých dní
- Databáza 10 000+ konzultantov
- Riešenie kľúčových problémov vášho podniku
- Riešenia na mieru pre vaše obchodné potreby
- Overené výsledky s merateľným vplyvom
Súvisiace články

- Mapovanie toku hodnôt (VSM) môže byť mimoriadne výkonný nástroj, ktorý kombinuje kroky spracovania materiálu s tokom informácií, ako aj ďalšími dôležitými súvisiacimi údajmi. VSM je pravdepodobne jedným z najvýkonnejších štíhlych nástrojov pre organizácie, ktoré chcú plánovať, implementovať a zlepšovať svoju cestu štíhlosti. Tento nástroj umožňuje používateľom vytvoriť solídny plán implementácie, ktorý maximálne využije dostupné zdroje.

- Kaizen je japonské slovo, ktoré sa zvyčajne prekladá ako „neustále zlepšovanie“. Pôvodne sa toto slovo vzťahovalo na jemné, postupné zlepšenia, ktoré sa uskutočňujú v priebehu času. Analogicky k bejzbalu je to odpalovanie singlov počas celého zápasu, aby sa dosiahli body.

- Základná definícia komplexného manažérstva kvality (TQM) opisuje prístup manažmentu k dlhodobému úspechu prostredníctvom spokojnosti zákazníka. V rámci TQM sa všetci členovia organizácie podieľajú na zlepšovaní procesov, produktov, služieb a kultúry, v ktorej pracujú.

- Metóda, ktorá poskytuje organizáciám nástroje na zlepšenie schopnosti ich obchodných procesov. Zvýšenie výkonnosti a zníženie odchýlok v procesoch vedie k zníženiu počtu chýb a zlepšeniu zisku, morálky zamestnancov a kvality výrobkov alebo služieb.