
- História metodiky 8D
- Tabuľka príkladov metodiky 8D
- Výhody a nevýhody 8D
- Procesy a metódy analýzy hlavných príčin
História metodiky 8D
Podobná metodika bola prvýkrát použitá už počas druhej svetovej vojny, t. j. vládou USA a súvisela s vojenským štandardom 1520 (nápravné opatrenia a systém nakladania s nevyhovujúcim materiálom). Súčasnú podobu metodiky 8D vypracovala spoločnosť Ford Motor Company v roku 1987 a zároveň vznikol aj kurz „Tímovo orientované riešenie problémov“. Tento kurz vznikol na základe požiadavky TOP manažmentu organizácií automobilového priemyslu, ktorý potreboval nájsť účinnú metódu na odstránenie opakujúcich sa problémov.
Metodika 8D
Táto metodika slúži na stanovenie koreňovej príčiny problému, na základe toho na návrh nápravných opatrení a zabezpečenie eliminácie opakovaného výskytu problému. 8D predstavuje metodiku zlepšovania výrobkov aj procesov. Pozostáva z ôsmich krokov, ktoré si vyžadujú tímovú prácu.
Metodika 8D vychádza z predpokladu, že problém možno vyriešiť po odhalení koreňovej príčiny. Na účely definovania koreňovej príčiny sa používajú rôzne nástroje a metódy, ktoré pomáhajú pri systematickom definovaní koreňovej príčiny problému, pričom sa následne používajú nástroje a techniky na definovanie koreňovej príčiny:
- Definovanie možných príčin prostredníctvom brainstormingu,
- Vylúčenie najmenej možných príčin,
- 5 prečo,
- Analýza je/nie je,
- Schéma príčin a následkov,
- Paretova analýza,
- Aktívne a pasívne overovanie príčiny (hodnotenie a testovanie vzoriek za rôznych podmienok).
Krok | Názov | Očakávaný výsledok |
---|---|---|
D0 | Uvedomenie si problému | Uvedomenie si problému, resp. možnosti zlepšenia a záväzok zlepšiť situáciu |
D1 | Zostavenie tímu | Definovanie riešiteľského tímu a pridelenie potrebných kompetencií členom tímu vedením spoločnosti |
D2 | Opis problému | Presné definovanie problému + kvantifikácia |
D3 | Plán okamžitých opatrení | Definovanie opatrení na izoláciu klienta od problému; opatrenia zabezpečia, že klient dostane len kvalitný produkt |
D4 | Analýza základnej príčiny | Definovanie všetkých možných príčin problému a miest "úniku" problému, t. j. miest, kde mohol byť problém zachytený, ale nebol. |
D5 | Stanovenie nápravných opatrení | Definovanie nápravných opatrení a zváženie prínosov týchto opatrení, stanovenie akčného plánu |
D6 | Vykonávanie nápravných opatrení | Realizácia nápravných opatrení podľa akčného plánu (opatrenia na prevenciu výskytu problému a na odhalenie problému v prípade jeho opakovaného výskytu) |
D7 | Preventívne opatrenia | Zhrnutie histórie problému s cieľom odhaliť príčiny "neprevencie" a definovanie opatrení na systémovú prevenciu výskytu |
D8 | Ocenenie tímového úsilia | Ocenenie tímového úsilia a definovanie "získaných skúseností", stimulácia neustáleho zlepšovania |
Výhody 8D
Jednoduchosť a flexibilita – použitie v rôznych situáciách. To znamená, že metodiku možno použiť pri riešení lokálnych problémov tímov odborníkov v konkrétnej oblasti a pri riešení komplexných problémov multidisciplinárnych tímov, kde riešenie problému presahuje kompetencie jedného oddelenia.
Izolácia klienta od problémov v prvej fáze výskytu problému – dodávateľ je povinný zabezpečiť a prijať dočasné nápravné opatrenia s cieľom zaručiť klientovi dodanie bezchybných výrobkov do 24 hodín.
Rýchle a presné určenie koreňovej príčiny problému a nápravných opatrení na trvalé odstránenie problému – z hľadiska nákladov, času, vplyvov na klienta a samotnú organizáciu.
Prevencia – preventívne opatrenia, ktoré systematicky zabraňujú výskytu problému a podobných problémov. V rámci návrhu preventívnych opatrení sa prehodnotí potreba aktualizácie FMEA, plánov riadenia a kontroly.
Nevýhody 8D, resp. nebezpečenstvo
8D reporty sa od dodávateľov vyžadujú aj v prípade náhodných chýb, ktorých koreňová príčina sa ťažko určuje a náhodné vplyvy v procese nie je možné eliminovať – to spôsobuje následnú demotiváciu riešiteľského tímu. Účastníci tímu sú demotivovaní tak, že nevidia výsledky riešenia problému a považujú metodiku 8D za zbytočnú.
Napokon aj závažné problémy sa riešia a riešia len rámcovo a nehľadá sa ich hlavná príčina. „Rýchle závery“ podľa pocitov, nie podľa faktov – Tím sa musí sústrediť na fakty. Úlohou moderátora tímu je zabrániť vyvodzovaniu záverov z pocitov jednotlivých účastníkov tímu. Najčastejšie sa koreňová príčina nachádza niekde inde, ako sa môže na prvý pohľad zdať.
Situácia na trhu práce – prevažná väčšina náhodných chýb je napokon spôsobená vysokou fluktuáciou a nedostatočnou úrovňou odbornej prípravy zamestnancov. Z tohto dôvodu vznikajú správy 8D s hlavnou príčinou „chyba personálu“ a nápravnými opatreniami „preškolenie personálu“. Tieto 8D správy nie sú pre klienta akceptované, pretože školenie nezaručuje 100 % odstránenie problému. Na druhej strane: dajú sa v procese eliminovať náhodné snahy? V niektorých prípadoch je to jediné možné opatrenie. V prípade, že tieto opatrenia klient neakceptuje, dodávatelia môžu napísať 8D správy pro-forma tak, aby ich klient akceptoval. V skutočnosti nápravné opatrenia nie sú účinné, čo v konečnom dôsledku môže opäť viesť k demotivácii tímu riešiteľov problémov.
Stiahnite si našu e-knihu
Stiahnite si našu bezplatnú e-knihu a zistite, ako môže spoločnosť GQ Interim zmeniť vaše podnikanie pomocou odborných riešení v oblasti vedenia!
Záver
Metodika 8D je cenným nástrojom na riešenie opakujúcich sa problémov kvality, najmä v automobilovom priemysle. Jej štruktúrovaný prístup pomáha tímom rýchlo izolovať problémy, identifikovať hlavné príčiny a zaviesť trvalé riešenia. Jej úspech však závisí od správneho používania. Ak sa uplatňuje povrchne alebo len na splnenie formálnych požiadaviek, stráca vplyv a demotivuje tímy. Aby bolo 8D účinné, musí sa používať premyslene, so zameraním na fakty, tímovú prácu a skutočné zlepšovanie.
Máte záujem o službu Interim Expert?
Zistite, ako môže interim manažment výrazne zvýšiť efektivitu vášho podniku. Kontaktujte náš tím a dozviete sa, ako spolupráca s GQ Interim zlepší vašu spoločnosť.
- Začnite do niekoľkých dní
- Databáza 10 000+ konzultantov
- Riešenie kľúčových problémov vášho podniku
- Riešenia na mieru pre vaše obchodné potreby
- Overené výsledky s merateľným vplyvom
Súvisiace články

- Neustále zlepšovanie je nepretržité úsilie o zlepšovanie produktov, služieb alebo procesov. Toto úsilie môže smerovať k „postupnému“ zlepšovaniu v priebehu času alebo k „prelomovému“ zlepšeniu naraz.

- Riešením základných príčin pomocou Lean Six Sigma a úzkej spolupráce so zákazníkmi spoločnosť 3M znížila počet chýb o 96 % a počet sťažností o 90 %. Výsledok? Silnejšia dôvera zákazníkov, 54% nárast predaja a trvalá kultúra kvality, ktorá naďalej podporuje výkonnosť a inovácie.

- Odomknite štruktúrované riešenie problémov pomocou nástroja Nine Windows (Deväť okien) - metódy, ktorá bojuje proti psychologickej zotrvačnosti tým, že vás vedie k analýze problémov na rôznych časových a systémových úrovniach. Posuňte perspektívy, prelomte mentálne bariéry a objavte inovatívne riešenia pomocou tohto účinného rámca.

- G8D je najčastejšie používanou metodikou v automobilovom priemysle na riešenie reklamácií. Je táto metodika skutočne účinná najmä pre svoju zložitosť a aké dôsledky môžu nastať v prípade jej nesprávneho použitia?