
- História analýzy hlavnej príčiny
- Prístupy a techniky analýzy hlavných príčin
- Diagram hlavnej príčiny
- Procesy a metódy analýzy hlavných príčin
Čo je analýza hlavných príčin?
Príčina problému na najvyššej úrovni sa nazýva koreňová príčina. Hlavná príčina je „zlo na dne“, ktoré spúšťa celý reťazec príčin a následkov spôsobujúcich problém(y).
História analýzy hlavnej príčiny
Históriu analýzy koreňových príčin (RCA) možno vysledovať v širšej oblasti komplexného riadenia kvality (TQM). TQM sa vyvíjalo rôznymi smermi viac-menej súčasne.
Jedným z týchto smerov je vývoj viacerých nástrojov na analýzu, riešenie a zlepšovanie problémov. TQM dnes disponuje rozsiahlym súborom takýchto techník; analýza koreňových príčin je neoddeliteľnou súčasťou tohto súboru nástrojov.
Analýza koreňových príčin je súčasťou všeobecnejšieho procesu riešenia problémov. Riešenie problémov je ďalej neoddeliteľnou súčasťou neustáleho zlepšovania. Analýza koreňových príčin je teda jedným zo základných stavebných kameňov úsilia organizácie o neustále zlepšovanie.
Prístupy k analýze hlavných príčin a techniky
Analýza udalostí a príčinných faktorov – tento proces sa často používa pri závažných problémoch s jednou udalosťou, ako je napríklad výbuch v rafinérii, a využíva rýchlo a metodicky zhromaždené dôkazy na stanovenie časovej osi činností, ktoré viedli k nehode. Po stanovení časovej osi je možné identifikovať príčinné a prispievajúce faktory.
Analýza zmien – Tento prístup sa uplatňuje v situáciách, keď sa výkonnosť systému výrazne zmenila. Skúma zmeny vykonané v ľuďoch, zariadeniach, informáciách a ďalších oblastiach, ktoré mohli prispieť k zmene výkonnosti.
Analýza bariér – Táto technika sa zameriava na to, aké kontrolné mechanizmy sú v procese zavedené na prevenciu alebo odhalenie problému a ktoré z nich mohli zlyhať.
Manažérsky dohľad a analýza stromu rizík – Jedným z aspektov tohto prístupu je použitie stromového diagramu na preskúmanie toho, čo sa stalo a prečo sa to mohlo stať.
Riešenie problémov a rozhodovanie podľa Kepnera a Tregoea – Tento model poskytuje štyri rôzne fázy riešenia problémov:
- Analýza situácie
- Analýza problému
- Analýza riešenia
- Analýza potenciálnych problémov

Procesy analýzy hlavných príčin a metódy
Pri vykonávaní metód a procesov analýzy hlavných príčin majte na pamäti tieto rady:
- Mnohé nástroje na analýzu koreňových príčin môže používať jedna osoba. Napriek tomu je výsledok vo všeobecnosti lepší, keď na hľadaní príčin problému spolupracuje skupina ľudí.
- Osoby, ktoré sú v konečnom dôsledku zodpovedné za odstránenie identifikovaných hlavných príčin, by mali byť významnými členmi analytického tímu, ktorý sa ich snaží odhaliť.
Typický návrh analýzy koreňových príčin v organizácii môže mať tieto kroky:
- Vytvorí sa malý tím, ktorý vykoná analýzu hlavných príčin.
- Členovia tímu sú vybraní z obchodného procesu/oblasti organizácie, ktorá sa stretáva s problémom. Tím môže byť doplnený o:
- Priamy nadriadený s rozhodovacou právomocou na implementáciu riešení
- Interný zákazník z procesu s problémami
- Odborník na zlepšovanie kvality v prípade, že ostatní členovia tímu majú málo skúseností s týmto druhom práce
Analýza trvá približne dva mesiace a je pomerne rovnomerne rozdelená medzi definovanie a pochopenie problému, brainstorming jeho možných príčin, analýzu príčin a dôsledkov a návrh riešenia problému.
Počas tohto obdobia sa tím stretáva aspoň raz týždenne, niekedy dvakrát alebo trikrát týždenne. Stretnutia sú vždy krátke, maximálne dvojhodinové, a keďže majú mať tvorivý charakter, program je pomerne voľný.
Jedna osoba v tíme je poverená úlohou zabezpečiť priebeh analýzy alebo sú úlohy pridelené rôznym členom tímu.
Po návrhu riešenia a prijatí rozhodnutia o implementácii môže trvať od jedného dňa až po niekoľko mesiacov, kým sa zmena dokončí, v závislosti od toho, čo všetko je súčasťou procesu implementácie.
Stiahnite si našu e-knihu
Stiahnite si našu bezplatnú e-knihu a zistite, ako môže spoločnosť GQ Interim zmeniť vaše podnikanie pomocou odborných riešení v oblasti vedenia!
Záver
Nezabúdajte, že analýza hlavných príčin sama o sebe neprinesie žiadne výsledky. Musí sa stať súčasťou väčšieho úsilia o riešenie problémov, súčasťou vedomého prístupu, ktorý zahŕňa neúnavnú snahu o zlepšovanie na každej úrovni a v každom oddelení alebo obchodnom procese organizácie.
Máte záujem o službu Interim Expert?
Zistite, ako môže interim manažment výrazne zvýšiť efektivitu vášho podniku. Kontaktujte náš tím a dozviete sa, ako spolupráca s GQ Interim zlepší vašu spoločnosť.
- Začnite do niekoľkých dní
- Databáza 10 000+ konzultantov
- Riešenie kľúčových problémov vášho podniku
- Riešenia na mieru pre vaše obchodné potreby
- Overené výsledky s merateľným vplyvom
Súvisiace články

- Neustále zlepšovanie je nepretržité úsilie o zlepšovanie produktov, služieb alebo procesov. Toto úsilie môže smerovať k „postupnému“ zlepšovaniu v priebehu času alebo k „prelomovému“ zlepšeniu naraz.

- Riešením základných príčin pomocou Lean Six Sigma a úzkej spolupráce so zákazníkmi spoločnosť 3M znížila počet chýb o 96 % a počet sťažností o 90 %. Výsledok? Silnejšia dôvera zákazníkov, 54% nárast predaja a trvalá kultúra kvality, ktorá naďalej podporuje výkonnosť a inovácie.

- Odomknite štruktúrované riešenie problémov pomocou nástroja Nine Windows (Deväť okien) - metódy, ktorá bojuje proti psychologickej zotrvačnosti tým, že vás vedie k analýze problémov na rôznych časových a systémových úrovniach. Posuňte perspektívy, prelomte mentálne bariéry a objavte inovatívne riešenia pomocou tohto účinného rámca.

- G8D je najčastejšie používanou metodikou v automobilovom priemysle na riešenie reklamácií. Je táto metodika skutočne účinná najmä pre svoju zložitosť a aké dôsledky môžu nastať v prípade jej nesprávneho použitia?