
- Neustále alebo priebežné zlepšovanie?
- Príklad „plánuj - urob - skontroluj - konaj“
- Proces analýzy Pearl River
Neustále zlepšovanie
Medzi najpoužívanejšie nástroje na neustále zlepšovanie patrí štvorstupňový model kvality- cyklus plánuj, rob, kontroluj, konaj (PDCA), známy aj ako Demingov cyklus alebo Shewhartov cyklus:
Plánujte: Identifikujte príležitosť a naplánujte zmenu.
Urobte to: Vykonajte zmenu v malom rozsahu.
Skontrolujte: Pomocou údajov analyzujte výsledky zmeny a zistite, či sa zmena prejavila.
Konajte: Ak bola zmena úspešná, realizujte ju v širšom meradle a priebežne vyhodnocujte svoje výsledky. Ak sa zmena neosvedčila, začnite cyklus znova.
Ďalšie široko používané metódy neustáleho zlepšovania – ako napríklad Six Sigma, Lean a Total Quality Management – kladú dôraz na zapojenie zamestnancov a tímovú prácu, meranie a systematizáciu procesov a znižovanie odchýlok, chýb a času cyklu.
Neustále alebo priebežné zlepšovanie?
Pojmy neustále zlepšovanie a priebežné zlepšovanie sa často používajú zameniteľne. Niektorí odborníci v oblasti kvality ich však rozlišujú takto:
Neustále zlepšovanie: Edwards Deming na označenie všeobecných procesov zlepšovania, ktoré zahŕňajú „diskontinuálne“ zlepšovanie, t. j. mnoho rôznych prístupov pokrývajúcich rôzne oblasti.
Priebežné zlepšovanie: Podskupina neustáleho zlepšovania, ktorá sa špecifickejšie zameriava na lineárne, postupné zlepšovanie v rámci existujúceho procesu.
Niektorí odborníci z praxe tiež spájajú neustále zlepšovanie s technikami štatistickej kontroly procesov.
Cyklus PDCA (Plan-Do-Check-Act)
Nazýva sa tiež: PDCA, cyklus plánuj – rob – skúmaj – konaj (PDSA), Demingov cyklus, Shewhartov cyklus.
Cyklus „plánuj – urob – skontroluj – konaj“ je štvorstupňový model realizácie zmeny. Tak ako kruh nemá koniec, cyklus PDCA by sa mal opakovať znova a znova, aby sa dosiahlo neustále zlepšovanie.
Kedy použiť „plánuj – urob – skontroluj – konaj“
- Ako model neustáleho zlepšovania.
- Pri začatí nového projektu na zlepšenie.
- Pri vývoji nového alebo vylepšeného návrhu procesu, výrobku alebo služby.
- Pri definovaní opakujúceho sa pracovného procesu.
- Pri plánovaní zberu a analýzy údajov s cieľom overiť a určiť priority problémov alebo hlavných príčin.
- Pri zavádzaní akejkoľvek zmeny.
Postup „plánuj – urob – skontroluj – konaj“
- Plán: Rozpoznajte príležitosť a naplánujte zmenu.
- Urobte to: Otestujte zmenu. Vykonajte malú štúdiu.
- Skontrolujte: Skontrolujte test, analyzujte výsledky a zistite, čo ste sa naučili.
- Konajte: Prijmite opatrenia na základe toho, čo ste sa dozvedeli v kroku štúdia: Ak zmena nefungovala, prejdite cyklus znova s iným plánom. Ak ste boli úspešní, zapracujte to, čo ste sa naučili z testu, do širších zmien. Použite to, čo ste sa naučili, na plánovanie nových zlepšení a začnite cyklus znova.
Príklad „plánuj – urob – skontroluj – konaj“
Školský obvod Pearl River v New Yorku používa cyklus PDCA ako model na definovanie väčšiny svojich pracovných procesov, od zasadacích miestností až po triedy.
PDCA je základnou štruktúrou celkového strategického plánovania, analýzy potrieb, tvorby a realizácie učebných osnov, stanovovania a hodnotenia cieľov zamestnancov, poskytovania služieb žiakom a podporných služieb a vyučovania v triedach.
Na obrázku je zobrazený ich „Prístup A+ k úspechu v triede“. Ide o nepretržitý cyklus navrhovania učebných osnov a realizácie výučby v triede. Zlepšovanie nie je samostatná činnosť: Je súčasťou pracovného procesu.

Plánujte
Prístup A+ sa začína krokom „plánovania“ s názvom „analýza“.V tomto kroku sa analyzujú potreby študentov preskúmaním celého radu údajov dostupných v elektronickom „sklade“ údajov spoločnosti Pearl River, od známok z výkonu v štandardizovaných testoch. Údaje možno analyzovať pre jednotlivých študentov alebo stratifikovať podľa ročníka, pohlavia alebo akejkoľvek inej podskupiny. Keďže PDCA nešpecifikuje spôsob analýzy údajov, používa sa tu samostatný proces analýzy údajov (obrázok 2), ako aj v iných procesoch v celej organizácii.

Urobte
Prístup A+ pokračuje dvoma krokmi „urobte“:
1.„Zosúladiť“ sa pýta, čo vyžadujú národné a štátne štandardy a ako sa budú hodnotiť. Pedagogickí zamestnanci plánujú učebné osnovy aj tak, že sa pozrú na to, čo sa vyučuje v skorších a neskorších ročníkoch a v iných odboroch, aby sa zabezpečila jasná kontinuita výučby počas celej školskej dochádzky žiaka. Učitelia vypracúvajú individuálne ciele na zlepšenie výučby tam, kde krok „analýza“ ukázal nejaké nedostatky.
2. Druhý krok „urobte“ sa v tomto príklade nazýva „konať“. Tu sa skutočne vykonáva výučba v súlade s učebnými osnovami a cieľmi výučby. V rámci stanovených parametrov učitelia menia spôsob realizácie výučby na základe tempa a štýlu učenia sa každého žiaka a rôznych vyučovacích metód.
Kontrola
Krok „kontrola“ sa v tomto príklade nazýva „posúdenie“. Formálne a neformálne hodnotenie prebieha nepretržite, od každodenného hodnotenia učiteľom cez správy o pokroku každých šesť týždňov až po ročné štandardizované testy. Učitelia majú tiež prístup k porovnávacím údajom v elektronickej databáze, aby mohli identifikovať trendy. Žiakov s vysokými potrebami monitoruje špeciálny tím pre štúdium detí.
Ak hodnotenie ukáže, že sa žiaci neučia tak, ako sa od nich očakáva, v priebehu školského roka sa vykonajú priebežné korekcie, ako napríklad opakovanie výučby, zmena vyučovacích metód a priame poradenstvo učiteľa. Údaje z hodnotenia sa stávajú vstupom pre ďalší krok v cykle.
Konajte
V tomto príklade sa krok „konajte“ nazýva „normalizovať“. Keď sú ciele splnené, návrh učebných osnov a vyučovacie metódy sa považujú za štandardizované. Učitelia si vymieňajú osvedčené postupy vo formálnom a neformálnom prostredí. Výsledky tohto cyklu sa stávajú vstupom pre fázu „analyzovať“ ďalšieho cyklu A+.
Stiahnite si našu e-knihu
Stiahnite si našu bezplatnú e-knihu a zistite, ako môže spoločnosť GQ Interim zmeniť vaše podnikanie pomocou odborných riešení v oblasti vedenia!
Záver
Neustále zlepšovanie nie je jednorazová iniciatíva, ale trvalý záväzok zdokonaľovať procesy, zvyšovať kvalitu a dosahovať lepšie výsledky. Cyklus PDCA (Plan-Do-Check-Act) ponúka praktický, opakovateľný rámec, ktorý zavádza zlepšovanie priamo do každodenných činností – čím zabezpečuje, že zmena je účelná, založená na údajoch a udržateľná. Či už sa uplatňuje vo vzdelávaní, výrobe alebo službách, PDCA umožňuje tímom identifikovať potreby, testovať riešenia, merať výsledky a inštitucionalizovať úspech. Ak je podporovaná spoľahlivými metodikami, ako sú Lean, Six Sigma a Total Quality Management, a posilnená kultúrou spolupráce a zodpovednosti, neustále zlepšovanie sa stáva strategickou výhodou – poháňa inovácie, výkonnosť a trvalú hodnotu.
Máte záujem o službu Interim Expert?
Zistite, ako môže interim manažment výrazne zvýšiť efektivitu vášho podniku. Kontaktujte náš tím a dozviete sa, ako spolupráca s GQ Interim zlepší vašu spoločnosť.
- Začnite do niekoľkých dní
- Databáza 10 000+ konzultantov
- Riešenie kľúčových problémov vášho podniku
- Riešenia na mieru pre vaše obchodné potreby
- Overené výsledky s merateľným vplyvom
Súvisiace články

- Mapovanie toku hodnôt (VSM) môže byť mimoriadne výkonný nástroj, ktorý kombinuje kroky spracovania materiálu s tokom informácií, ako aj ďalšími dôležitými súvisiacimi údajmi. VSM je pravdepodobne jedným z najvýkonnejších štíhlych nástrojov pre organizácie, ktoré chcú plánovať, implementovať a zlepšovať svoju cestu štíhlosti. Tento nástroj umožňuje používateľom vytvoriť solídny plán implementácie, ktorý maximálne využije dostupné zdroje.

- Kaizen je japonské slovo, ktoré sa zvyčajne prekladá ako „neustále zlepšovanie“. Pôvodne sa toto slovo vzťahovalo na jemné, postupné zlepšenia, ktoré sa uskutočňujú v priebehu času. Analogicky k bejzbalu je to odpalovanie singlov počas celého zápasu, aby sa dosiahli body.

- Základná definícia komplexného manažérstva kvality (TQM) opisuje prístup manažmentu k dlhodobému úspechu prostredníctvom spokojnosti zákazníka. V rámci TQM sa všetci členovia organizácie podieľajú na zlepšovaní procesov, produktov, služieb a kultúry, v ktorej pracujú.

- Metóda, ktorá poskytuje organizáciám nástroje na zlepšenie schopnosti ich obchodných procesov. Zvýšenie výkonnosti a zníženie odchýlok v procesoch vedie k zníženiu počtu chýb a zlepšeniu zisku, morálky zamestnancov a kvality výrobkov alebo služieb.