Výhody Kaizen

Kaizen je japonské slovo, ktoré sa zvyčajne prekladá ako „neustále zlepšovanie“. Pôvodne sa toto slovo vzťahovalo na jemné, postupné zlepšenia, ktoré sa uskutočňujú v priebehu času. Analogicky k bejzbalu je to odpalovanie singlov počas celého zápasu, aby sa dosiahli body.

Obsah

Zdieľajte
Business owner working on their strategy
Prehľad článku
Ukončené projekty
0 +
Vracajúci sa zákazníci
0 %

Prínosy Kaizen a Kaizen podujatí

Konotácia tohto slova sa zmenila tak, že zahŕňa aj rýchle alebo rýchle zlepšenia, ako sú udalosti kaizen (známe aj ako kaizen blitzes, rýchle kaizeny alebo rýchle projekty zlepšovania), ktoré predstavujú veľké zlepšenia, ktoré sa uskutočňujú rýchlo. Je to analogické s odpalom homerunu v bejzbale.

Kaizen aj kaizenové udalosti prinášajú výsledky, podobne ako singly a homeruny prinášajúce behy na bejzbalovom ihrisku. Kaizeny sa však vyskytujú oveľa častejšie ako kaizenové udalosti.

Mnohé organizácie sa dnes na kaizen a podujatia kaizen pozerajú inak ako na tradičný spôsob zlepšovania. Napríklad je veľmi bežné používať kaizen na opis toho, ako manažment uprednostňuje obrovské, komplexné a plošné zmeny s nádejou, že bude nasledovať obrovské zlepšenie a zisky. Možno ste sa stretli s tvrdými vyjadreniami manažmentu, ako napr:

Tieto tradičné prístupy zvyčajne neprinášajú požadované výsledky. Organizácie majú často tendenciu prehliadať skutočnú silu kaizenu alebo kaizenových podujatí. Chcú trafiť homerun, ale namiesto toho sa trafia do čierneho.

Možno je súčasťou našej prirodzenosti chcieť veľké, dramatické zlepšenie namiesto jednoduchého, stabilného zlepšovania. Môže k tomu dôjsť z mnohých dôvodov, vrátane toho, že manažér sa chce v organizácii presadiť, až po postoj „tak sme to robili vždy“. Zhrnutie rozdielov medzi nimi nájdete na obrázku.

Typ zlepšeniaKaizenUdalosti KaizenTradičné zlepšenia
Veľký alebo malý rozsahMalé, stabilné zlepšenia v priebehu času.Veľké, rýchle a jednoduché zlepšenie za tri až päť dní.Dramatické, jednorazové, komplexné, technologicky založené.
Koho sa to týkaJednotlivci alebo skupiny.Tímová spolupráca.Prístup zhora nadol.
NákladyNízke náklady.Nízke náklady.Zvyčajne vysoké náklady.
Potenciál nákupuDobrý, pretože s nápadmi prišli zamestnanci.Dobrý, pretože s nápadmi prišli zamestnanci.Ťažší, pretože používatelia neboli požiadaní o vyjadrenie svojho názoru.
Zamýšľané prínosyMôže sa použiť na akýkoľvek benefit vrátane kvality pracovného života.Zvyčajne sa zameriava na skrátenie času alebo na činnosti, ktoré nemajú pridanú hodnotu.Má priniesť revolúciu v organizácii.

Rôzne výhody

Vždy pamätajte, že zmeniť sa je jednoduché, ale prinútiť ľudí k zmene je ťažké. Nástroje lean výroby, ako sú kaizen a podujatia kaizen, nie sú nevyhnutne raketovou vedou. Získať ľudí pre filozofiu neustáleho zlepšovania môže byť niekedy náročné.

Lean nie sú nástroje. Lean je vo vašej hlave a srdci. Je to spôsob, akým pristupujete k svojej práci, zákazníkom, dodávateľom a procesom. Začnite ako lean žiak, prejdite na lean realizátora, čo vás dovedie k tomu, aby ste sa stali lean mysliteľom.

Lean žiak: Rozumieť základným konceptom štíhlosti (napríklad štíhle plytvanie [muda], riešenie problémov, riadenie zmien, 5S a vizuálna organizácia).

Lean realizátor: Aplikujte základné koncepty na svoju organizáciu a pokračujte v komplexnejších konceptoch štíhlosti (napríklad bunkový tok, kanban a celková produktívna údržba [TPM]).

Lean mysliteľ: Prirodzene sa na situáciu pozerá z pohľadu lean a prekračuje rámec jednoduchých nástrojov. Využívanie kaizenu alebo kaizenových podujatí má niekoľko výhod. Tieto prínosy možno kategorizovať ako kvantitatívne alebo kvalitatívne. Bohužiaľ, príliš veľa manažérov sa zameriava len na peňažné prínosy bez toho, aby brali do úvahy pocity ľudí, štýl práce alebo iné nehmotné prínosy vyplývajúce z kaizen alebo kaizen podujatí.

Kvantitatívne výhody

Ide o merateľné výsledky, ktoré sa používajú na preukázanie konkrétnych zlepšení manažmentu alebo na preukázanie, že čas, úsilie a peniaze boli vynaložené správne. Na základe kaizenu alebo kaizenového podujatia môžu kvantitatívne prínosy zahŕňať:

  • Ušetrené peniaze.
  • Úspora času (prispievajúca k úspore peňazí).
  • Kratšia prejdená vzdialenosť.
  • Je potrebný menší počet ľudí.
  • Skrátenie času realizácie alebo cyklu.
  • Obsah s pridanou hodnotou a obsah bez pridanej hodnoty.
  • Menej krokov v procese.
  • Zlepšená výťažnosť pri prvom prechode.
  • Zníženie zásob.

Jedným z odborných trikov je zapojiť účtovníka, aby meral výsledky činností pred ukončením kaizenu alebo kaizenového podujatia a prípadne odovzdal metriky vedeniu. Vždy ma prekvapí a ohromí, keď vidím, ako sú účtovníci v tomto kroku nápomocní. Tento krok merania tiež povzbudzuje manažment, aby sa stal vlastníkom výsledkov.

Kvalitatívne výhody

Tieto typy „pocitových“ výsledkov, ktoré ukazujú ľudskú stránku štíhlosti, môžu byť rovnako dôležité ako kvantitatívne výsledky. Je predvídateľné, že tieto typy prínosov sa ťažšie merajú.

Výsledok podujatia 5S môžeme napríklad kvantifikovať z hľadiska kratšej prejdenej vzdialenosti na pracovisku, menšieho počtu bezpečnostných incidentov a zníženia zásob alebo zásob. Len málo spoločností si však v skutočnosti nájde čas na pochopenie ľudskej stránky štíhlosti.

Ak budete počúvať účastníkov úspešného lean podujatia, budete počuť veci ako: Teraz tu môžem nájsť veci“ alebo „Tieto zmeny mi pomôžu znížiť úroveň stresu“ alebo „Pozrite sa, koľko máme viac miesta“. Toto sú dôležité a trvalé ľudské výsledky, ktoré sú rovnako dôležité ako tie merateľné.

Stiahnite si našu e-knihu

Stiahnite si našu bezplatnú e-knihu a zistite, ako môže spoločnosť GQ Interim zmeniť vaše podnikanie pomocou odborných riešení v oblasti vedenia!

Špecifické výhody podujatia Kaizen

Existujú tri konkrétne výhody vykonávania akcií kaizen namiesto iných metód zlepšovania. Nasledujúce výhody podujatí kaizen sú manažmentom bežne prehliadané:

Čas: Kedy je vôbec dosť času na zlepšenie? Jedným z najväčších dôvodov, prečo odporúčam používať podujatie kaizen ako metódu zlepšovania, je to, že čas podujatia je naplánovaný. Ak budete čakať, kým budete mať čas na to, aby ste dali dohromady tím na vykonanie zlepšení, budete čakať večne. Naplánovaním podujatia kaizen sa správate proaktívne a vyhradíte si čas na uskutočnenie zlepšení.

Tímová práca: Na konci podujatia kaizen sa vždy niekto zmieni o tom, ako sa mu páčila tímová práca. Tento komentár signalizuje posun v postoji oproti začiatku podujatia, keď jednotlivci mohli pracovať samostatne. Keď ľudia potrebujú pomoc z iných oddelení počas budúceho podujatia alebo činnosti a títo ľudia už pracovali v kaizenovom tíme, zvyčajne sú viac než ochotní prispieť akýmkoľvek spôsobom. Takýto postoj a pohľad na vec podporuje kultúru štíhlosti.

Dôkaz: Aby ste presvedčili ľudí, že štíhlosť skutočne funguje, mnohí potrebujú vidieť dôkaz. Ak ľudia uvidia okamžité výsledky podujatia kaizen, pochopia, že majú nad svojimi pracovnými oblasťami väčšiu kontrolu, než si myslia. Takisto dokumentovanie činností nám umožňuje sledovať hmatateľné prínosy a zlepšenia v pracovných oblastiach.

Upozornenie na podujatia kaizen

Niektorí ľudia znevažujú podujatia kaizen. Neveria vypočítaným výsledkom alebo tvrdia, že výsledky sa nedajú udržať. S tým by som súhlasil len vtedy, ak by tím výsledky sfalšoval alebo ak by tím neštandardizoval proces tak, aby sa stal novým, zlepšeným spôsobom.

Ak sa podujatia kaizen považujú za neúspešné z týchto dôvodov, neobviňoval by som tím. Pozrel by som sa na proces alebo systém a zistil by som, aké ponaučenie by sa dalo vyvodiť, aby sa v budúcnosti predišlo týmto zlyhaniam.

Odpor voči podujatiam kaizen sa môže vyskytnúť, pretože jedným z cieľov štíhlosti je zaviesť v našich organizáciách disciplínu. Ak chýba disciplína, v mnohých prípadoch sa obraciam na manažment, aby zistil, prečo sa podujatie považuje za neúspešné. Napríklad základné stavebné prvky štíhlosti – ako 5S alebo štandardizovaná práca – môžu pomôcť vybudovať v organizácii disciplínu na vykonávanie zložitejších konceptov štíhlosti, ako sú kanban alebo TPM.

Počas jedného podujatia 5S som to spomenul tímu. Počas prestávky mi jeden člen tímu povedal, že spoločnosť už kanban používa. Spýtal som sa: „Ako to funguje?“

Povedala: „Nie veľmi dobre.“ Prečo? Pretože spoločnosť nemala disciplínu, ktorá by umožňovala správne presúvať kanbanové karty podľa potreby. To spôsobovalo problémy.

Počas svojej kariéry v oblasti kvality som uskutočnil viac ako 200 akcií kaizen. Tak či onak, každá udalosť zlepšila fungovanie každej spoločnosti. Nie je zriedkavé, že počas podujatia rýchlej zmeny sa hneď na prvý pokus skráti čas na polovicu. Napríklad aplikácia štandardizovanej práce na proces zadávania objednávok skrátila čas na túto úlohu o tretinu a uľahčila zaškolenie nových zamestnancov. Podujatie 5S znížilo stres medzi oddeleniami tým, že zorganizovalo a štandardizovalo spôsob odovzdávania papierov.

Ďalšia vec je, či si spoločnosť dokáže zisky udržať. Aby si spoločnosť zisky udržala, musí:

  • Štandardizovať procesy na novú, vylepšenú úroveň.
  • Vyškoliť všetkých zúčastnených podľa nového štandardu.
  • Sledovať výsledky v priebehu času.
  • Zabezpečiť záväzok manažmentu a prideliť mu zodpovednosť za udržiavanie a zlepšovanie dosiahnutých výsledkov.

Záver

Spoločnosti nemôžu len tak naplánovať podujatie kaizen alebo označiť akýkoľvek projekt alebo činnosť termínom kaizen a dúfať, že sa tým zmení obchodná operácia alebo funkcia.

Kaizen nemôže vzniknúť len tak sám od seba, ale musí vychádzať z premysleného a seriózneho záväzku spoločnosti neustále sa zlepšovať. Udalosti Kaizen môžu trvať len niekoľko dní, ale Kaizen sa neuskutoční zo dňa na deň. Je to zmena spôsobu myslenia, nielen zmena procesu.

Máte záujem o službu Interim Expert?

Zistite, ako môže interim manažment výrazne zvýšiť efektivitu vášho podniku. Kontaktujte náš tím a dozviete sa, ako spolupráca s GQ Interim zlepší vašu spoločnosť.

Súvisiace články

Autor

Máte záujem o naše
služby?

Kontaktujte náš tím a prediskutujte svoj projekt alebo sa pripojte k našej sieti expertov.